Nyckeln till framgångsrik tillväxt stavas ägarvilja och tydlig strategi

Företagsmentorn Kennet Kronman har tack vare sin långa erfarenhet av att driva företag kunnat identifiera element som är avgörande för ett företags tillväxt och långsiktiga framgång. Med hjälp av dessa hjälper han små och medelstora företag med tillväxtpotential att växa.

– Att rannsaka sig själv, företaget och ledningen kan vara obekvämt. Man måste vara redo att försöka se objektivt på det man byggt upp för att ta sig framåt, säger Kronman.

Han framhåller särskilt vikten av en tydlig strategi och en gemensam vilja inom företaget. Målet bör vara att minska avståndet mellan ledningsgruppen och kunden, eftersom det då blir betydligt lättare att göra goda affärer. Kronman har själv erfarenhet av detta från sin tid i inkassobranschen:

– När vi startade OK Perintä var vi en liten aktör men eniga om att vi ville göra affärer som genererar vinst och samtidigt löser problem åt kunderna. Vi formulerade ett mål som för oss framstod som utopiskt – att bli den tredje största inkassobyrån i landet. När målet uttalades högt och fanns till pappers började det hända saker.

Det viktiga strategiarbetet kan bli både arbetsdrygt och känslosamt

Företagets ägare behöver vara eniga om företagets långsiktiga målsättningar och hur dessa ska uppnås inom en överskådlig tidsperiod. Det inkluderar diskussioner om avkastning, dividender, värderingar och företagets mission, och det är av yttersta vikt att resultatet av diskussionerna skrivs ner.

– Det här är ingenting man gör mellan middagarna på en tvådagarsresa till Lappland, utan den här processen kan vara mycket arbetsdryg och behöver prioriteras under en längre tid. Rent krasst kan man säga att det är omöjligt för både styrelsen och ledningsgruppen att styra ett företag mot tillväxt utan en tydlig ägarstrategi och enad vilja.

Inom familjeföretag kan processen dessutom bli ännu mer utdragen, eftersom känslomässiga band kan försvåra eller rentav stå i vägen för avgörande beslut.

– Att föra ett familjeföretag mot tillväxt kan bli ett ganska emotionellt projekt. I familjeföretag är det nämligen ibland så att till och med de döda påverkar besluten. Jag rekommenderar därför alltid att en tydlig strategi görs upp – och dokumenteras – medan alla ägare är vid sina sinnens fulla bruk.

Slopa SWOT:en – fokusera i stället på företagets styrkor och marknadstrenderna

I den traditionella SWOT-analysen, som ofta används som tankeverktyg vid strategiarbete, betonas visserligen styrkorna, men medan man diskuterar företagets svagheter, möjligheter och hot glöms ofta själva förutsättningen för tillväxten bort: marknaden och trenderna.

– Om företagsverksamheten inte motsvarar marknadens behov finns det få chanser till tillväxt, konstaterar Kronman.

Han rekommenderar att man regelbundet diskuterar och uppdaterar strategin, minst kvartalsvis, och gör en större revidering halvårsvis:

– Det är ofta bråttom i företag och strategiarbetet får ibland stå tillbaka, men det är avgörande att hålla denna process vid liv.