Tillväxtstig och mentorskap

Planen för tillväxtstigen skapas på basis av sammanfattningen som gjordes i det första skedet, det vill säga utredningen om drivkraft och förutsättningar för tillväxt. I sammanfattningen beskrivs fyra centrala områden som påverkar tillväxten (finansiering och lönsamhet, personal, strategi, genomförande). I detta skede fokuserar man på att identifiera och prioritera de flaskhalsar som står i vägen för tillväxt. Baserat på dessa görs en handlingsplan med konkreta åtgärder upp. Mentorskapet innebär att mentorn vägleder företaget i tillväxten och deltar i möten minst en gång per kvartal under en tvåårsperiod.

Företaget får alltså en konkret plan för att genomföra tillväxten och praktisk vägledning längs vägen enligt följande:

  • Med hjälp av metoden identifieras framgångsfaktorer och hinder från fyra olika perspektiv: personal, strategi, genomförande, ekonomi. I detta skede är det väsentligt att identifiera de mest relevanta aspekterna och fokusera på dem. I tillväxtplanen beskriver man vilka konkreta åtgärder som behöver vidtas för varje punkt.
  • Ärenden prioriteras och man vågar också säga nej. De saker som ska åtgärdas schemaläggs och arbetsuppgifterna delegeras. Det är viktigt att lära sig att hitta ansvariga personer i företaget och ge dem beslutanderätt. Då märker ledningen att saker börjar hända.
  • Genomförandet av planen följs upp kvartalsvis tillsammans med ledningsgruppen. En styrelse bildas inom företaget och 2–3 externa styrelseledamöter väljs.
  • Mentorn är med i tillväxtprojektet i minst två år och deltar under denna tid i kvartalsvisa möten.