Drivkraft och tillväxtmöjligheter

Det räcker inte med att bara prata om tillväxt i teorin – man måste vilja göra slag i saken på riktigt. Processen börjar med det viktigaste: Har företaget har en vilja att växa? Mentorns uppgift är att skaka om nyckelpersonerna för att få dem att fundera på om det finns en gemensam vilja att växa. Samtidigt undersöks om företaget har realistiska möjligheter att växa.

Företaget får en tydlig bild av tillväxtmöjligheterna och genomförandet genom följande steg:

  • klarläggande av drivkraft
  • identifiering av möjligheter genom samtal med olika personer (finansiering och lönsamhet, personal, strategi, genomförande)
  • sammanställning av detaljer till en vettig helhetsbild
  • tydliggörande av tillväxtstigen baserat på helhetsbilden

Mentorn gör en skriftlig sammanfattning där väsentliga framgångsfaktorer och flaskhalsar för tillväxt beskrivs på ett konkret sätt utifrån ovanstående fyra perspektiv. Den skriftliga sammanfattningen ligger som grund för nästa steg, det vill säga när tillväxtplanen ska omsättas i praktiken.

Om företagsledningen kommer fram till att tillväxt inte är rätt väg att gå för tillfället, får företaget genom utredningen ändå en överblick över de faktorer som påverkar affärsutvecklingen. På grundval av detta kan man fatta beslut om enskilda åtgärder för att förbättra lönsamheten eller omsättningen.